سانترال VOIP

سانترال چیست

سانترال یا central که PBX نیز نام دارد، دستگاهی است که نقش یک مرکز مخابراتی کوچک را ایفا می ماید که به جهت ایجاد یک شبکه تلفنی داخلی در دفاتر اداری و سازمان ها استفاده می شود. به کمک از این سرور تلفنی می توان یک مرکز تلفن و یا call center داخلی راه اندازی کرد. در این شبکه خطوط شهری که از مخابرات به دفاتر تحویل داده شده اند بین کاربران به اشتراک گذاشته قرار داده می شود و کاربران از طریق شماره داخلی خود قادراند از این خطوط استفاده کنند. با استفاده از دستگاه مرکز تلفن یا سانترال می توان به هر کار بر یک داخلی و یا حتی چند داخلی اختصاص داد.

انواع سانترال

به صورت کلی دستگاه مرکز تلفن سانترال را می توان به سه دسته زیر تقسیم بندی کرد:

سانترال آنالوگ

مرکز تلفن یا سانترال آنالوگ که برقراری تماس بر روی سیگنال های آنالوگ ایجاد شده و جهت استفاده در دفاتر اداری کوچک و متوسط برای ایجاد یک شبکه تلفنی کم ظرفیت استفاده می شود. در این نوع سانترال ها از تلفن های آنالوگ استفاده می شود.

سانترال هیبرید

مرکز تلفن یا سانترال هیبرید که دارای  قابلیت برقراری تماس بر روی سیگنال های آنالوگ و دیجیتال را دارا است. در این نوع شبکه تلفنی از تلفن های آنالوگ و دیجیتال استفاده می شود و دارای قابلیت انعطاف بیشتری به نسبت مراکز تلفنی آنالوگ را هستند.

سانترال دیجیتال

مرکز تلفن دیجیتال دارای قابلیت برقراری تماس بر روی سیگنال های دیجیتال از طریق کارت دیجیتال را داراست و همچنین به نسبت دو نوع قبل صدای با کیفیت تری را با سرعت بیشتری را ارائه می داده و جهت استفاده در دفاتر اداری بزرگتر با هدف ایجاد یک شبکه تلفنی با ظرفیت بالا استفاده می شود. در این شبکه  تلفن های دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرد.

سانترال تحت شبکه

جدیدترین نوع سانترال ها، سانترال های تحت شبکه هستند. این سرورهای تلفنی یا به اصطلاح IP-PBX بسیار انعطاف پذیر بوده و حداکثر استفاده را می توان از این سیستم ها داشت. سانترال با استفاده از مراکز تلفنی تحت شبکه تماس های تلفنی و خدمات دیگر مربوط به مراکز تلفنی بر روی بستر تحت شبکه امکان پذیر است و دیگر نیازی به کابل کشی جداگانه و صرف هزینه و زمان اضافی نیست. در این نوع شبکه از تلفن های تحت شبکه یا ویپ مورد استفاده قرار می گیرد.

امکانات و ویژگی های دستگاه سانترال

از مزایا و امکانات سانترال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اشتراک گذاری خطوط شهری برای کاربران.
  • دسترسی داخلی کاربران به یکدیگر با استفاده از شماره داخلی به صورت رایگان و بدون هزینه.
  • ایجاد ارتباط آسان تر مشتریان و کاربران با استفاده از تلفن گویا و داخلی کاربر مورد نظر.
  • قابلیت تعریف دسترسی به خطوط شهری برای کاربران در طول روز.
  • قابلیت تنظیم تماس ورودی بر روی خطوط شهری در طول روز.
  • قابلیت ضبط پیام صوتی جهت هدایت مشتریان به کاربر بخش مورد نظر.
  • قابلیت اجرای کنفرانس صوتی که مکالمه همزمان چند کاربر و یا کاربر و مشتریان (حداکثر ۳ یا ۵ نفر) را ایجاد می نماید
  • قابلیت محدود نمودن کاربران از برقراری تماس با خارج از کشور (بستن ۰۰) و یا شهرستان (بستن ۰) که این ویژگی کاربران را به برقراری تماس های داخل شهری محدود می نماید. با استفاده از این تنظیمات می توان کاربران را از برقراری تماس با شماره های تلفن همراه نیز محدود نمود.
  • قایلیت تعیین زمان مکالمه کاربران با یکدیگر در داخل دفتر اداری و یا حتی مدت زمان تماس های داخل شهری و شهرستان و خارج از کشور می باشد.
  • قابلیت اتصال یکی از تلفن ها به آیفون باز نمودن درب و پاسخگویی به زنگ می باشد.
  • قابلیت پرینت تمامی مکالمات ورودی و خروجی.